Julbak

Ughhh. Jag har bakat lussekatter, och ätit deg...Jag vet, nu tänker alla "fy, vad äckligt" och nu är det nästan så att jag håller med. Kände mig som 5 år igen när jag gick och nallad deg medan den låg på jäsning. Kunde nästan känna mammas varnande blickar ända från norr. Nu mår jag som jag förtjänar, dvs illamående med magont. Jag kan bokstavligen känna hur magen expanderar i takt med hur degen jäser i magen. Äckligt!
Igår provade jag på ett nytt recept, pepparkaksmuffins. De blev helt okay, så nu är det en underbar doft av pepparkaka och saffran i hela lägenheten...ljuvligt! =) Det bästa av allt är att det bara är 3 points i varje lussebulle! hohoho!




Mjuk Pepparkaka
receptet kommer från tasteline


100 g smör eller margarin
1,5 dl farinsocker
1 dl ströcocker
2 ägg
1,5 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk bikarbonat
1 tsk malen ingefära




Lussebullar
kommer inte ihåg om receptet kommer från testeline eller 56kilo.se

75 gram smält margarin eller smör
0,5 liter lättmjölk
1 paket jäst
250 gram kesella mager
1 gram saffran
2 dl socker
0,5 tsk salt
1,7 liter vetemjöl
1 ägg till pensling
russin

Kommentarer
Postat av: Sara

Vad smaskigt det ser ut. Här har vi också bakat lussebullar, men det blev mest gubbar i olika former när barnen fick bestämma ;o)



2008-12-11 @ 21:07:44
Postat av: Linda

Ja, jag såg kort på FB =) ni var så söta! När kommer du och hälsar på dårå?!

2008-12-12 @ 07:43:46
URL: http://zizezero.blogg.se/
Postat av: Jessica

det var väldigt goda lussekatter, pepparkaks muffinsen såg goda ut...får nog prova att baka dem!!

KRAM

2008-12-12 @ 10:11:36
URL: http://mrsjessies.blogg.se/
Postat av: Sara

I januari ;o))

2008-12-13 @ 23:03:43
Postat av: Mickan

Du glömde ta m hur många points det ger att äta dom ;) men goda va dom.

2008-12-14 @ 22:20:31
Postat av: Linda

ojdå! det är 3 points i en sån lussebulle. Men de var så små så det är nog bara 1,5 i dom vi åt...

2008-12-15 @ 08:34:19
URL: http://zizezero.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback